persianweblog persianblog
از من ... برای تو

موسيقی

مردم در تمام دنيا برای ادامه حيات به سه عنصر مهم و اساسی احتياج دارند خوراک ٬ پوشاک و مسکن . ولی در کشور هند از ديد من عنصر چهارمی هم وجود دارد که ظاهرا به اندازه سه عنصر قبلی حياتی و ضروری است ٬ موسيقی ....
موسيقی جزئی جدا نشدنی از زندگی مردم هند است و در تمام لحظه ها و موقعيتهای زندگی ايشان حضور پررنگی دارد ٬ در مراسم ازدواج ٬ در مراسم مذهبی و آیینی حتی در مراسم عزاداری .... پس خیلی عجیب نیست اگر در سینمای این کشور هم شاهد حضور پررنگ موسیقی باشیم . اگر سینما را آیینه تمام نمای فرهنگ و آداب و رسوم یک ملت بدانیم ( حتی اگر مثل سینمای هند تا اندازه زیادی بدور از واقعیت های جامعه باشد ) در کمتر فیلمی از سینمای هند شما شاهد عدم حضور موثر موسیقی هستید . جالب است بدانید تبلیغات تعداد قابل توجهی از فیلمها در سینمای هند با یکی از ترانه های فیلم که معمولا در بر گیرنده عنوان فیلم هم هست شروع میشود ( به این ترانه اصلی Title Soung گفته میشود ) .
در صنعت سینمائی هند کارگردانان موسيقی ٬ شعرا و طراحان رقص اهميتی در حد کارگردان و تهيه کننده ( در بعضی موارد شايد هم بيشتر از آنها ) دارند . در اینجا يک قانون نانوشته وجود دارد یک موسيقی خوب و دلنشين می تواند يک فيلم بد را نجات دهد . بهترين مثال فيلم معروف Tezaab ( سال ۱۹۸۹ ) است . اين فيلم با يک خط داستانی مستعمل که خيلی هم هنرمندانه روايت نشده و بازی تکراری و کسل کننده آنيل کاپور حرف زيادی برای گفتن نداشت ولی ترانه معروف Ek Do Teen Char نه تنها به فروش بالای فيلم کمک کرد بلکه از يک بازيگر گمنام ستاره ای ساخت بنام مادوری ديکسيت که برای همين فيلم کانديدای دريافت جايزه شد و خواننده تازه کار اين ترانه به محبوبيتی دست يافت که تا امروز همچنان ادامه دارد و اين چيزی نبود مگر معجزه موسيقی .
از موسیقی چیزی بجز لذت شنیدن را بلد نیستم و این یاداشت را صرفا از دید یک فرد عادی نوشتم و نمی خواستم در آن وارد این بحث تکراری شوم که آیا حضور موسيقی و رقص در يک فيلم ارزش است يا ضد ارزش ؟ چرا که چه خوشمان بیاید و چه نه ٬ موسيقی و رقص جزو لاينفک زندگی مردم هند و صد البته سينمای هند است .


پيام هاي ديگران ()        link        سه‌شنبه ٦ خرداد ۱۳۸٢ - غزل