persianweblog persianblog
از من ... برای تو

يک فيلم متفاوت

از آنجا که در سینمای هند محور اصلی بیشتر فیلمها بر اساس موضوعات شخصی و عاطفی است ٬ دیدن فیلمی در مورد مشکلات و کاستی های اجتماعی - فرهنگی و اقتصادی لاجرم بیننده را به وجد می آورد ولو اینکه این فیلم با شکست تجاری سنگینی مواجه شده باشد . فیلم Praan Jaye Par Shaan Na Jaye یکی از این فیلمهاست . در این فیلم نویسنده فیلمنامه (ماهش مانجرکار) به کمک کارگردان (سانجی جها ) دست به دست هم داده و بی پروا بر بسیاری از معضلات حقیقی جامعه هند ( همانگونه که هست نه آنطور که در بسیاری از فیلمها نمایش داده میشود) می تازند .
داستان فیلم حول مسائل و مشکلات ساکنین یک مجتمع ساختمانی در شهر بمبی (مومبای) ٬ که اکثرا از طبقه پایین یا متوسط هستند دور میزند . این مردم ساده نه تنها در شلوغی دیوانه کننده محل زندگی ٬ کمبود آب و حمام و توالت بلکه در غمها و شادی های يکديگر نیز شريک هستند تا زمانیکه مالک ساختمان بفکر خراب کردن مجتمع قديمی و نيمه ويران و ساختن برجی بلند و مدرن می افتد و از ساکنين می خواهد که ساختمان را تخليه کنند . ساکنین ساختمان که می دانند در صورت تخلیه محل سکونت فعلی در شهر شلوغ و پرهیاهوی بمبی جای برای سکنا نخواهند یافت ٬ با یکدیگر متحد شده و مالک را از مجتمع بيرون می کنند . در اين گير و دار پسر جوانی بعنوان مستاجر جديد وارد مجتمع مسکونی شده و خود را صميمانه در حل مشکلات تک تک ساکنين دخيل ميکند تا آنجا که در ازا دریافت اسناد مالی ٬ به هر کدام از آنها مبلغی پول برای حل مشکلات رنگ و وارنگشان می پردازد . غافل از اینکه جوان ٬ مزدور مالک ساختمان است و ساکنين ساده دل مجبور هستند در مقابل مبالغ دريافتی نه تنها خانه را تخلیه کنند بلکه بهره نیز بپردازند . بقيه فيلم شرح تلاش هر يک از ساکنين به کمک جوان مزدور (که حالا در اثر معاشرت با ساکنين از کرده خود پشيمان شده ) ٬ برای نجات خود و ديگران از مخمصه است .
در فیلم از تعداد قابل توجهی بازیگرهای خوب و محبوب بالیوود (با چهره هایی متفاوت از همیشه) استفاده شده ولی سازندگان هوشمندانه از هیچ کدام بعنوان شخصیت مرکزی فیلم استفاده نکرده اند ٬ در واقع شخصیت مرکزی قصه همان مجتمع مسکونی زوار درفته است که از تک تک ساکنین خود روح میگیرد . معضلات بسیاری از جامعه شهری هند در زندگی ساکنین مجتمع مطرح شده است ٬ خانواده ای که دربدر بدنبال داماد مناسبی برای دختر بظاهر زشترو خود می گردند ٬ مردی که علی رغم علاقه به همسرش بخاطر کمک به خانواده خود قادر به پرداخت هزینه اندک جراحی همسر برای بچه دار شدن نیست ٬ دختر جوان و زیبایی که علی رغم میل باطنی خود بخاطر نجات مادر از مرگ و تامین خرج تحصیل برادرانش خودفروشی میکند ٬ پسر جوانی که به قیمت گرسنگی خود و مادر پول بلیط سینمایش را میدهد و سر همسایگانش کلاه می گذارد تا بتواند در بازار سیاه خرید و فروش بلیط فیلم! پولی به جیب بزند ٬ مرد پرروئی که نه تنها در خانه پدرزن میخورد و میخوابد بلکه به همسرش و خانواده او هم فحاشی میکند و ...
شاید بتوان گفت زندگی هر یک از خانواده های ساکن در این مجتمع ابعاد لازم برای تبدیل شدن به یک فیلمنامه مستقل را دارد ولی سازندگان تمام این جزئیات را در هم پیچیده اند و از آن یک داستان واحد را بوجود آورده اند که در قالب یک طنز تلخ به افکار و آداب و رسوم غلط ٬ خرافات و پیشداوری های مرسوم جامعه می تازد بدون آنکه به ورطه شعار دادن بیافتد .
و در آخر اینکه این فیلم حتی به سینمای هند هم رحم نمی کند و تیغ تیز انتقاد خود را بیش از همه بر روی فیلمهای سبک و کم مایه این سینما میکشد و آشکارا صحنه هایی را که همه روزه در این سینما شاهد آن هستیم ٬ به سخره میگیرد .

مشخصات فیلم :
Praan Jaye Par Shaan Na Jaye
نویسنده فیلمنامه : Mahesh Manjrekar
کارگردان : Sanjay Jha
موسيقی : Daboo Malik, Nitin Raikwar
بازيگران : راوينا تاندون ( Raveen Tandon ) ٬ نامراتا شيرودکار ( Namrata Shirodkar ) ٬ دییا میرزا ( Diya Mirza ) و جمع کثيری از دیگر بازيگران قديمی و تازه کار

دوستانی که مايل هستند در مورد اين فيلم اطلاعات بيشتری کسب کنند ميتوانند به وب سايت تخصصی آن مراجعه کنند .

نکته : این فیلم را دوست دارم برای اینکه زنان آن در زندگی خانواده هایشان نقش کلیدی دارند و صرفا یک وسیله تزئینی زیبا برای نمایش جدیدترین مدلهای لباس ( اعم از غربی یا شرقی ) و زینت آلات نیستند . شخصیت زنان در این فیلم با کمی تغییر فرهنگی در بسیاری از جوامع امروزی قابل لمس است .

`````````````````````````````````````````
یک پیشنهاد : در وبلاگ معلم ادبيات مطلب جالبی تحت عنوان من / تو / او / ما / شما / ایشان وجود دارد که خواندن آن خالی از لطف نیست .

پيام هاي ديگران ()        link        یکشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۸٢ - غزل