یاداشتهایی بر فیلم Devdas (یاداشت اول)

تاريخچه :
فیلم Devdas روايت يک عشق ناکام است . حکايت يک بازنده در عشق . قهرمانی که مثل یک مجسمه در هم ميشکند . يک خيالپرداز ٬ يک دائم الخمر ٬ يک عاشق پيشه ٬ يک بزدل ٬ يک خودخواه ٬ مردی عهد شکن . شخصیت ديوداس همانند منشوری بازتاب تمام اینهاست ٬ در يک زمان........... شايد او چند وجهی ترين شخصيتی است که تا کنون در سينمای هند به تصوير کشيده شده .
اين روايت تاکنون بسياری از فيلمسازان هندی را مجذوب کرده است و شايد بتوان گفت هم بطور مستقيم و هم غير مستقيم ٬ يکی از تکراری ترين مضامين در اين سينما میباشد .
منبع اصلی اين قصه ٬ رمانی از نویسنده هندی Sarat Chandra Chattopadhyay است با همين عنوان ٬ Devdas . اين رمان تا کنون حداقل ۹ بار به زبانهای گوناگون (میدانید که هند را کشور هزار مذهب و هزار زبان میدانند) کشور هند به تصوير کشيده شده است ٬ که دو بار آن به زبان هندی بوده .
نخستین بار در سال ۱۹۲۸ یک نسخه صامت از این اثر و بدنبال آن در ۱۹۳۵ یک نسخه به زبان بنگالی به کارگردانی P. C. Barua که خود وی در نقش ديوداس ظاهر شده بود ٬ساخته شد . اولين نسخه هندی زبان Devdas را خود P. C. Barua به همراه K. L. Saigal ساخت که يک بازيگر - خواننده بود . در ۱۹۵۴ نسخه تلوگو (Telugu) ساخته شد با Akkineni Nageswara Rao کسی که به اين نقش شهرتی جاودانه بخشيد . تقريبا بلافاصله بعد از آن در ۱۹۵۵ ٬ کارگردان سرشناس هندی Bimal Roy مجددا اين فيلم را ساخت و اين بار با بازی یکی از قدرتمندترين بازيگران آن دوران يعنی Dilip Kumar در نقش شخصیت اصلی یعنی ديوداس ٬ که این نسخه در واقع نقطه عطفی بود برای تمامی نسخه های پیشین . در تمام اين نسخه ها داستان Devdas به همان شيوه آفریننده اصلی قصه يعنی Sarat Chandra Chattopadhyay روايت شده است .

devdas.jpg


و اما در اين آخرين نسخه Devdas ٬ کارگردان فيلم يعنی Sanjay Leela Bhansali داستان را از منظر و ديدگاه خود روايت ميکند ٬ يک داستان دگرديس شده يا آنطور که حرفه ای های سينما ميگويند " يک برداشت آزاد " . به عقيده کارگردان اين يک "چالش جذاب" بوده برای روايت يک داستان قديمی مطابق با يک ديدگاه شخصی .
Sanjay Leela Bhansali (کارگردان) در اين باره ميگويد "من باید این کار را به نحو احسنت انجام می دادم . این فیلم باید با شکوه و جلال ساخته می شد و اکنون به همین صورت ساخته شده است . این فیلم بخشی از تاریخ سینمای هند خواهد شد ٬ یک اثر هنری قابل افتخار ...... "
و نسخه جديد Devdas ظاهرا به بخشی از روياهای Bhansali تحقق بخشيده ٬ چرا که این فيلم برای بخش خارج از مسابقه فستيوال کن دوره گذشته برگزيده شد ٬ همچنين اين فيلم لقب پرهزينه ترين فيلم هندی که تا کنون ساخته شده را به خود اختصاص داده . صحنه آرائی عالی و شکوهمند و نيز طراحی لباس مجلل فيلم به آن جلوه بصری جذابی بخشيده تا آنجا که بعضی ضعفهای فيلم در نگاه اول پوشانده ميشود . Bhansali برای ارائه این اثر کلاسیک با این شیوه جدید بشدت مورد انتقاد کسانی قرار گرفت که از علاقمندان و طرفداران پروپاقرص داستان اصلی کتاب و نسخ قدیمی فیلم بودند .
برای نقش اصلی و خاص فيلم یعنی شخصیت دیوداس شاهرخ خان انتخاب شده .بنظر من اين فيلم برای شاهرخ خان يک چالش است ٬ يک نقطه عطف ( شايد او ديگر هرگز نتواند بعضی نقشهای سبک گذشته را دوباره بازی کند ) . بعد از شکست سنگين فيلم Asoka شاهرخ خان ناگزير بود ارزش و اعتبار خود را دوباره ثابت کند و پیشنهاد Bhansali يک موقعيت عالی بود . در عين حال او با وسواس و شايد بی ميلی نقش را پذيرفت . اين بازيگر ميدانست که توليد جديد Devdas باعث موافقتها و مخالفتهای زيادی خواهد شد و صنعت فيلمسازی هند را تکان خواهد داد و اين خطرناک بود ٬ يک ريسک واقعی . خود او در اين باره ميگويد " این کاملا شبیه اینست که شما بخواهید نسخه دیگری از فیلم The Sound Of Music را بسازيد ٬ مثل راه رفتن روی يخ نازک ". با وجود اين Bhansali قهرمان فیلم خود را تحسین میکند . این کارگردان میگوید " من عاشق بازی و ایفای نقش او شده ام . او نقش را فهمیده بدون اینکه از نو آوریهای ویژه خود دست بکشد . او هرگز سعی نکرد تا این نقش را شبیه به K. L. Saigal و يا حتی Dilip Kumar بازی کند . اگر من بخواهم دوباره Devdas را بسازم باز هم او نقش اصلی فيلم را بازی خواهد کرد . "


devdas.jpg

/ 1 نظر / 180 بازدید
bahram

فضولی من رو ببخشيد ولی به نظر بسياری از منتقدان نسخه ی قديمی دوداس با بازی ديلیپ کومار بهتر از ساير نسخه ها است و يک ايراد هم ميخوام بگيرم اگر فضولی نباشه اينکه دوداس تا قبل از ساخت کانته و اک عنوان پرهزينه ترين فيلم هند را داشت